måndag 14 januari 2013

Gamla kära ting...


Visst är jag som en hamster,
 som sparar på det mesta, men vissa
saker måste man ju bara bevara ömt.
Såsom min mammas bröllopsklänning som hon
gifte sig i 1955.


En väldigt enkel och snygg 
klänning i
ett fantastiskt tyg.


Till och med brudbuketten, slöjan 
och pappas fluga finns kvar i 
en gammal ask. 


I samma ask låg det här lilla förklädet
som mamma hade när hon i tidig ålder flyttade 
till en familj och fick tjänst som hembiträde.
Om jag kan historien rätt så var det på senare delen 
av 40-talet.


I gömmorna ligger även mina bebiskläder


En gymnastikdräkt.

Kan minnas hur vi skuttade runt
 i rosa och ljusblå dräkter
och sockerplast på fötterna.


En skolavslutningsklänning 
från lågstadiet,
som jag själv fick
välja ut på 
City barnkläder i Vara
 i början av 70-talet





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar