måndag 15 oktober 2012

Rörstrands muggar...




Barndomsminne 
från mitt barndomshem!

Jag forskade lite kring dessa
 Rörstrands muggar, märkta X 14.

Rörstrandsmuggar, motiv Västergötland.
Konstnären heter Oscar Dahl och
 var verksam på Lidköpings porslinsfabrik
samt Rörstrands 1943-1966.

Jag har sett dem vid några tillfällen på Tradera
 och har förstått
att de inte har något direkt värde.
Men för mig betyder de 
lycka, barndom, lek och varm O´boy.

Kan än idag inte tänka mig att dricka något 
annat än just varm choklad ur dessa muggar.




2 kommentarer:

  1. Vad trevligt att se! Frågade nyss runt om dessa. Mormor tog hem dem med mjukost i, till mjölkaffären. Det finns även passande lock till muggarna.
    -Ögonkakao, eller handplockade teblad. :)
    http://nystartvid40.blogspot.se/2015/01/en-underskattad-rorstrand.html#gpluscomments

    SvaraRadera
  2. Hej! jag har dessa muggar med tillhörande lock, undrar hur mycket de är värda om jag vill sälja?

    SvaraRadera