fredag 4 februari 2011

En skatt av svensk textilhistoria!

Nedan följer ett långt inlägg för den som är intresserad av lite svensk textilhistoria Jag får ofta frågan hur jag kan veta att alla mina kläder är helt oanvända och hur jag har fått tag på dessa fina kläder.
Jag visar ofta upp orginal lapparna som finns i de allra flesta plaggen. Det är kända märken från svensk konfektion 50-80 tal. Vissa märken finns kvar än idag. Tex Hettermarks och Mac Scott. Jag har även en hel del plagg från välkända Algots.
Hur har jag då fått tag på kläderna? Jo det är ett orört lager från en dambutik som funnits i min sambos familj sen 1946 och sen dess drivits av både farfar, mina svärföräldrar och min sambo fram till 2008. Eftersom plats har funnits har alla kläder bevarats i bästa skick och säljs idag som" first hand vintage" i den fysiska butiken i Vara i Västergötland och på nätet: www.vintagebutiken.se
För att inte utplåna minnet av butiken och dess ägare för kommande generationer har vi sparat en del plagg som vi har kvar som som minne.
Jag har även köpt in en liten del från en annan nerlagd gammal butik som också hade ett oanvänt lager med fina Vintagekläder.
Fougstedts!

!Schlasberg konfektion! (Hovleverantör)

Wettergrens!



Fasilko! ( Hovleverantör)




Pret a Porter!






Petri!






City modeller!







Berman ! ( ej svenskt)







Hettermarks!









Lesslies!










Åter igen Fougstedts. Som här firar 100 år (1857-1957)











Mac Scott! ( Hovleverantör)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar